Friday, July 10, 2009

CIRI-CIRI GENERASI BERWAWASAN

GENERASI BERWAWASAN

Pujangga pernah mengatakan “generasi berwawasan pemangkin pembangunan negara” sememangnya kata-kata ini tidak dapat disangkal lagi. Apakah maksud di sebalik frasa generasi berwawasan itu? Generasi bermaksud pewaris masyarakat yang bakal memimpin negara untuk menstabilkan politik, memantapkan ekonomi dan mencapai kejayaan sosial. Wawasan pula dapat kita takrifkan sebagai suatu matlamat untuk mencapai cita-cita ngara pada tahun 2020. Manakala jika kita gabungkan kedua-dua perkataan tersebut, generasi berwawasan dapat kita definisikan sebagai golongan muda masa kini yang akan menerajui negara pada masa akan datang dengan ciri-ciri kepimpinan dan kewibawaan yang lengkap serta mantap demi mencapai misi dan visi Negara untuk menjadi Negara maju selaras dengan sasaran dalam Wawasan 2020. Dewasa ini, isu generasi berwawasan telah mencetuskan polemik dalam kalangan masyarakat kita saban hari pantas meniti dari bibir ke bibir. Isu generasi berwawasan menjadi amat penting untuk diberi perhatian dan tumpuan yang sewajarnya. Hal ini kerana, generasi berwawasan merupakan generasi pelapis pemimpin masa hadapan.
Sebenarnya kelompok generasi berwawasan ini mempunyai banyak kepentingannya dalam kehidupan seharian kita. Antaranya, negara tidak akan mundur dengan adanya generasi yang berwawasan, mereka akan dapat memimpin negara dengan lebih kreatif dan optimis. Generasi ini akan dapat mengatasi segala masalah negara dengan lebih bijak. Selain itu, pembangunan negara juga akan menjadi lebih pesat. Generasi berwawasan ini dapat menjamin masa depan negara yang baik dan meningkatkan lagi ekonomi negara. Negara juga dapat berkembang maju dan nama negara juga dapat diperkenalkan di persada dunia. Akan tetapi,dewasa ini, jika kita menyoroti isu-isu semasa, terdapat pelbagai halangan untuk melahirkan generasi berwawasan. Hal ini berlaku disebabkan beberapa faktor, antaranya generasi kini kurang kawalan dan limpahan kasih sayang daripada ibu bapa. Hal ini kerana, ramai ibu bapa yang terlalu sibuk mengejar kemewahan sehingga sanggup mengabaikan anak sendiri. Di samping itu, pemikiran generasi kini masih belum matang dan mereka sentiasa mahu melakukan sesuatu tindakan secara terburu-buru sehingga sanggup menjebakkan diri dalam kancah masalah sosial. Oleh yang demikian, semua pihak perlu melangkah sederap untuk membina satu kelompok generasi muda yang berkualiti demi merelisasikan misi nasional negara iaitu menjadi negara maju menjelang tahun 2020.
Oleh sebab hasrat murni kerajaan perlu dicapai sebaik sahaja kaki melangkah ke tahun 2020, maka remaja sendiri perlu mempersiapkan diri dengan pelbagai ciri dan sifat mahmudah untuk mencapai misi negara itu seiring dengan panduan dan tunjuk ajar daripada golongan dewasa. Untuk itu,generasi kita perlulah berpengetahuan luas dan mempunyai kemahiran yang tinggi dalam pelbagai bidang. Sebagai contoh, mereka perlu melengkapkan diri mereka dengan ilmu pengetahuan dari pelbagai aspek, seperti ekonomi,politik dan sosial. Hal ini penting kerana apabila seseorang itu mempunyai ilmu pengetahuan yang mencakupi semua bidang, mereka akan dapat membuat penilaian dan keputusan yang bijak dan rasional. Golongan ini juga perlulah menanamkan sifat tidak jemu dalam menimba ilmu pengetahuan ,bak kata pepatah ‘hendak seribu daya, tidak hendak seribu dalih’. Ilmu yang diperoleh hendaklah dipraktikkan supaya tidak menjadi sia-sia sahaja. Rentetan itu, generasi muda juga hendaklah berusaha bersungguh-sungguh supaya dapat bersaing secara sihat antara satu sama lain. Hal ini merupakan satu amalan yang baik kerana selain dapat meningkatkan mutu prestasi kerja individu,amalan ini juga dapat mengeratkan silaturahim sesama manusia walaupun berlainan kaum. Selain itu, bagi merealisasikan impian negara, generasi muda sekarang perlulah mempunyai sifat keterbukaan. Hal ini kerana apabila golongan ini mempunyai sifat sedemikian, mereka lazimnya dapat menerima teguran dan pandangan orang lain.
Dalam nada yang serupa, generasi yang berwawasan turut memberi kesan kepada negara kita. Kesan yang menjadi pokok kepada persoalan di sini ialah generasi berwawasan dapat menjamin kestabilan politik. Mereka merupakan pendukung sistem demokrasi berpelembagaan di Malaysia dan bertanggungjawab untuk mencapai kestabilan politik melalui pilihan raya. Direnung dari aspek yang lain, generasi berwawasan akan menerajui tampuk kepimpinan negara untuk mencapai mercu kejayaan. Jika kita menyingkap dari aspek ekonomi pula, generasi yang berwawasan dapat memantapkan ekonomi negara. Mereka juga memikul tanggungjawab dan mempunyai matlamat untuk membangunkan ekonomi negara supaya Malaysia dapat duduk sama rendah, berdiri sama tinggi dengan negara-negara maju yang lain. Seterusnya, generasi berwawasan juga dapat mencapai kejayaan sosial iaitu kesejahteraan sosial. Generasi berwawasan akan menjadi pendukung untuk mencapai perpaduan negara atau dengan kata lain mencapai integrasi nasional. Mereka sentiasa mengamalkan sikap bertoleransi dan bertolak ansur demi mencapai misi dan visi negara iaitu semua rakyat perlu bersatu padu di bawah satu bumbung yakni satu bangsa, satu bahasa dan satu negara. Kita perlu mengetahui, jika kita tidak mempunyai generasi yang berwawasan, sudah pasti negara kita akan mundur dan porak peranda. Pelbagai masalah akan timbul dan masyarakat juga akan berpecah belah. Maka, kita semua perlulah bersatu hati demi mewujudkan generasi yang mempunyai wawasan untuk dijadikan pedoman hidup.
Kesimpulannya, generasi berwawasan sememangnya memberikan pelbagai maslahat kepada kita. Kita boleh menjadi generasi berwawasan jika kita sentiasa berfikiran kehadapan. Generasi muda terutamanya golongan remaja perlulah sentiasa bermuhasabah dan membaiki kelemahan diri ,bak kata pepatah sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna. Mereka merupakan tonggak negara yang bakal menerajui pucuk pimpinan negara pada masa hadapan. Maka adalah menjadi suatu kewajipan bagi generasi muda untuk menyiapkan diri dengan kemahiran dan skil-skil yang kontemporari agar Malaysia dapat terus bersaing dengan yang lain. Akhirul kalam, generasi berwawasan sememangnya merupakan tonggak pembangunan negara, maka kita semua perlulah berusaha untuk menjadi generasi yang berwawasan demi menyerbakkan keharuman nama negara kita di persada antarabangsa.
(802 patah perkataan)
Diubah suai dari teks asal forum
oleh Kumpulan Ujian Lisan Bahasa Melayu
Tingkatan 4 Arif 2008

4 comments:

  1. terima kasih kerana share :D

    ReplyDelete
  2. Cikgu Jana,

    Saya tidak dapat menghubungi cikgu melalui emel cikgu. Adakah cikgu mempuyai emel lain?

    Saya ingin mempelawa cikgu menghasilkan buku rujukan Bahasa Melayu SPM untuk membantu pelajar.


    Sila hubungi saya di melvinlimlc@gmail.com
    kalau cikgu berminat.

    Melvin dari SAP

    ReplyDelete
  3. hi saya lindan dari cina!
    nak berkenalan boleh tak? ;)
    ni no. saya 0198754315

    ReplyDelete